11 juni 2015

Sweet 16 deel III

Voorbereidingen voor een feest zijn eenzaam. (dit was btw niet het aantal ballonnen wat ik op mijn feest had)


Hallo mensen.

Dit is dan eindelijk het stappenplan met kei goeie tips voor het geven van een bombing sweet 16. Het is een lang artikel maar het is handig. Geloof me. En als je geen zin hebt om het te lezen, begin dan gewoon.

Stap 1: Alleen of samen

Veel mensen vieren het, als ze een groot feest geven, met iemand anders. Als je een vriendin hebt die ongeveer in dezelfde tijd jarig is en ook een groot feest wil geven is dat leuk als je dat samen kan vieren. Maar het kost wel meer tijd en meer struggles want je moet het natuurlijk overal samen mee eens zijn. Wat wel een voordeel is, is dat je meer geld hebt om er aan uit te geven dus ook een dubbel zo groot feest.

Stap 2: Datum 

Mijn tip is om je feest op een zaterdag te vieren. Dat is het handigst want dan heb je de meeste tijd om voor te bereiden. Zorg dat je ruim van te voren een datum kiest (minimaal twee maanden). Let hierbij op dat er geen hockeyfeesten, toetsweken of andere verjaardagen zijn. Wat achteraf wel een beetje jammer was bij mijn feest, was dat de maandag na mijn feest de werkweek was van mijn school en bij andere scholen begonnen de examens. Sommige mensen konden daardoor niet. Maar ey, er zijn altijd wel mensen die niet kunnen komen en er zullen altijd ook andere dingen zijn op die datum.

Stap 3: Locatie

Je kan je Sweet 16 bij jou thuis vieren maar het kan natuurlijk ook ergens anders! Als je jou feest met een vriendin viert is het alleen maar handiger om het ergens anders te vieren omdat het misschien voor de ene vriendin niet echt als haar feest voelt als het bij de andere vriendin gevierd wordt. Als je met z'n tweeën bent heb je natuurlijk ook twee keer zoveel budget dus dan kan je makkelijk iets huren. Het goedkoopst wat je kan huren is ergens een zaaltje van de gemeente. Je moet dan uitgaan van zo'n €100. Die zalen kunnen best groot zijn (in Houten tot 60 personen) maar ze zijn dan ook wel pittig lelijk. Dus als ik nog een keer een feestje geef met een vriendin dan zou ik het in een ruimte van een restaurant vieren. Dan moet je denken aan zo'n €200 tot €400 voor een avond. Soms moet je ook nog de verplicht de catering erbij nemen en dan kan het wel eens duur worden voor een sweet 16. Voor mijn feest hebben we ook nog naar die opties gekeken want dat zou ideaal zijn (want dan hoef je niks op te ruimen) maar m'n ouders wouden het toch liever thuis vieren omdat ze dat minder gedoe vonden.

Als je toch besluit om je feest thuis te vieren (zoals ik) dan moet je ten eerste bedenken of je het alleen binnen wilt vieren of ook buiten of alleen in de tuin. Daarna moet je ook nog bedenken welke meubelstukken je uit het huis wilt halen, en welke er moeten blijven staan. (Denk er echt goed over na want alles gaat kapot). Ohja, dit zal waarschijnlijk de aller beste tip ooit zijn, maar zorg er voor dat je al je drank, wat niet bedoeld is om opgedronken te worden op jouw feest, weg te zetten. Want alles wordt opgedronken.

Stap 4: Format

Mijn format was dat eerst mijn vijf beste vriendinnen kwamen en met hen had ik een diner. Mijn vader heeft die hele dag in de keuken gestaan en heeft heerlijk gekookt. Na het diner was er even een fotomoment en daarna hebben we het huis nog even partyproof gemaakt. Om negen uur kwamen alle gasten en er was binnen, in de tuin en op het balkon feest. De muziek stond echt hard aan (de box was kapot geblazen) en in de woonkamer kon iedereen dansen. Bij het format moet je natuurlijk ook denken aan hoe laat het feest begint en weer eindigt. Overleg dit goed met je ouders want zij moesten bij mij iedereen er om 1 uur wel uit schoppen.

Stap 5: Gasten

Je moet eerst bedenken of je een groot feest wil of een klein feest. Het ligt er natuurlijk aan hoe groot je huis is maar om de schade te beperken zou ik als je het thuis viert niet meer dan 50 mensen uitnodigen. Er komen namelijk altijd mensen onuitgenodigd naar je huis. Ik had bijvoorbeeld 55 mensen uitgenodigd waarvan er 46 zouden komen (ik had de avond van te voren een gastenlijst gemaakt). Uiteindelijk zijn er 60 mensen in mijn huis geweest. Dus let op dat je niet te veel mensen uitnodigt. Dat er zo veel mensen komen is natuurlijk ontzettend leuk tot dat er jongens voor de deur staan die je niet eens kent en die dan door andere mensen naar binnen worden gelaten.. Mja dat is natuurlijk wel eng maar gelukkig is er bij mij niks ergs gebeurd en is het goed afgelopen.

Stap 6: Uitnodiging

Je kan voor de uitnodiging een echte real life kaart maken of je doet het simpel via Whatsapp (screenshot van mijn uitdnodiging is onderaan deze pagina) Een uitnodiging is natuurlijk wel fancy maar om dat te laten maken kost veel geld. En als je ze laat maken zijn er natuurlijk altijd van die pipo's die hem kwijt raken. Dus 80% van de mensen gaan dan als nog de avond van te voren appen met de vraag hoe laat het feest ook al weer begint. Onthoud dat.

Maak van te voren een gastenlijst. Als je zo veel mensen uitnodigt kan je ze in een groep doen en dan de uitnodiging sturen op Whatsapp maar ik denk dat iedereen alleen maar gek wordt van de hoeveelheid berichten in zo'n groep. Ik denk dat de uitnodiging veel beter aankomt als je het privé stuurt. Wat ik had gedaan is dat ik een verzendlijst had gemaakt en dan stuur je gewoon de uitnodiging als een massa bericht naar iedereen door. Wat wel leuk is, is om je uitnodiging iets meer flair te geven door middel van smiley's die bij je thema passen. Is wel echt veel gedoe want de regellengte op Whatsapp is heel anders in het tekstbalkje en op je notitie's is dat weer anders. Dat kan trouwens ook heel verschillend zijn op verschillende telefoons.

Ohja, om te voorkomen dat veel mensen niet kunnen moet je je uitnodiging wel ongeveer twee maanden van te voren sturen. Zo zorg je er voor dat iedereen wel kan komen :)

Stap 7: Thema

Wat natuurlijk ontzettend leuk is, is om je feest een thema te geven. Op mijn feest was het thema black & hot pink. De dresscode was all black dus (bijna) alle gasten kwamen in zwart. Dat was echt heel leuk om te zien. En ik was dan de enige in roze dus het was goed te zien wie het middelpunt was hihi. Niet alleen bij de dresscode was het thema te zien, ook bij de decoratie was het wel duidelijk. Ik had allemaal roze en zwarte items en ook m'n taart was zwart met roze.

Stap 8: Decoratie 

Omdat mijn thema black & hot pink was, moesten alle decoratie's natuurlijk ook in die kleuren zijn. Ik was met mijn moeder twee weken van te voren naar een feestwinkel in Zeist geweest. Daar heb ik zo'n beetje het hele assortiment aan roze sweet 16 dingen gekocht. Ik had bijvoorbeeld roze en zwarte vlaggetjes, een sjerp, roze lampionnen en een roze loper. Bij de roze loper had ik (zie de foto's van twee posts geleden) om twee palen roze en zwarte stof heen gedaan. Deze stoffen had ik gekocht op de stoffenmarkt in Utrecht. De stof had ik trouwens ook gebruikt om om de stoelen te doen tijdens het diner. Dat zag er echt mooi uit :). Verder had ik nog een piñata gekocht in de vorm van een roze flamingo.

Voor het feest moesten we een partytent en wat statafels huren. Daarbij hadden we ook nog een box voor da muziek, lichtinstallatie en een rookmachine gehuurd! Voor de muziek kan ik als tip geven dat je zelf van te voren een lijst moet maken met nummers die je op je feest wil afspelen. Begin niet meteen van die terror nummers, laat die na ongeveer 2 uur in je lijst komen. Eerst een beetje de rustige nummers. Wat trouwens bij mij gebeurde is dat iedereen zijn eigen telefoon aan die box verbond en zo stond er elke minuut totaal andere muziek op. Dat kan natuurlijk ook :)

Stap 9: De jurk

Begin niet al te laat met het zoeken van een jurk voor je feest. Zo had ik twee maanden van te voren twee jurken besteld voor mijn feest maar uiteindelijk waren die allebei niet goed dus die moesten terug. Gelukkig vond ik dus nog wel in Utrecht een super leuk jurkje en die heb ik meteen gekocht.
Het is natuurlijk wel belangrijk hoe je eruit ziet. Je bent wel het middelpunt eh ;) Daarom had ik ook een tiara op hihi. En about de schoenen: ik had hakken aan maar dat is absoluut geen aanrader. Ik had na een minuut al pijn aan m'n voeten maar als je wat op hebt voel je dat op zich niet echt. Op gegeven moment had ik wel m'n superstars aan gedaan want dat was wel iets makkelijker. Staat natuurlijk wel minder mooi maar yolo.

Stap 10: eten en drinken

Als je drank schenkt op je feest moet je er aan denken dat iedereen alles zo snel mogelijk op drinkt. Ik had gewoon al het drank op een tafel gezet en je kon het gewoon pakken maar volgende keer doe ik het wel anders. Ik denk dat ik dan mijn zusje achter een tafel zet en als je dan een drankje wilt kan je het aan haar vragen en zij geeft het dan. Zo voorkom je dat er sommige mensen heel dronken worden en dat er om 1 uur ook nog wat drank over is. 

Van mijn vader mocht ik in beperkte mate drank hebben op mijn feest. Uiteindelijk liepen we de Makro uit met 8 flessen (fruit)wijn, 3 flessen Smirnoff, 40 dropshots, 2 flessen gewone prosecco en 1 limited edition roze prosecco voor bij mijn diner. Later heeft mijn moeder ook nog bier moeten halen bij de Albert Heijn omdat ik dat eigenlijk helemaal was vergeten (ik haat bier). 

Het is wel handig om plastic bekertjes te hebben voor de drankjes. Ik had gewone doorzichtige hard plastic bekertjes. Ohja, ik had ook bierpong gekregen en dat waren van die red cups. Maar iemand heeft dat dus blijkbaar open gemaakt en iedereen ging uit die bekers drinken.. Dus dat is ook nog wel een goeie tip: Leg al je cadeautjes goed weg en zorg dat niemand ze kan pakken want er kan nog best wel eens wat kapot van gaan of gestolen van worden. 

Voor het eten had m'n zusje zalmwraps gemaakt en er was super veel chips en suiker spekjes. En ik had natuurlijk ook mijn taart! Mijn vader had die als verrassing besteld bij www.mijndroomtaart.nl. Daar kan je zelf je hele taart samenstellen. Ik weet alleen niet hoe het smaakte want ik heb er geen stukje van gehad maar iedereen vertelde mij dat de taart super lekker was.


Dit waren al m'n tips. Jeetje wat een zakelijk artikel was dit. Maar goed. Een kwalitatief goed stuk mag er voor de verandering ook wel eens tussen zitten. Ik hoop dat jullie dit een beetje goeie tips vonden er iets mee kunnen zodat jullie geen €500 schade hebben :)

Hier zijn btw nog screenshots van hoe ik de uitnodiging heb gemaakt.


xoxo Laura 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten